syskonkärlek!

Tjejerna leker så mysigt tillsammans! Att Freja är alldeles förälskad och facinerad av storasyster är ju inget konstigt, Lovis låter och syns ju mycket hela dagarna och det är klart att det fångar liten tjejs intresse. Men att Lovis facinatin, kärlek och tålamod till Freja skulle hålla i sig så, trodde jag nog inte.

Just när Freja föddes var Lovis väldigt systerlig, hjälpte gärna till, hämtade saker, gav Freja nappen när hon var ledsen. Hon tröstade, kramade, pussade och ville hålla. Hela tiden. Alla som frågade hur det gick och hur Lovis tog det hela varnade oss, "ja det kan ändras" när vi svarade att det gick över förväntan. Men än har det inte ändrats. Snarare tvärtom, Lovis blir mer och mer fäst vid Freja för varje dag som går. Hon har ett sådant tålamod med henne! Lovis är tex ganska håröm, och vi får helst inte kamma hennes hår. Men om Freja så drar i håret så att flera hårstrån lossar tittar Lovis kärleksfullt på henne och säger "Freja, inte dra storasyster i håret". Likaså om Freja har sönder något som är Lovis, då är hon (oftast) så förståndig och bara säger, mjukt men bestämt, att Freja inte får leka med hennes saker.
Om jag eller M blir arg på Lovis och hon blir ledsen, då går hon till Freja för en kram. Där hittar hon trösten när hon inte känner den från oss.
Lovis vill så gärna att Freja ska sova i hennes säng. Åtminståne i hennes rum! ;) För några veckor sedan var det en liten kille här, som inte har varit hos oss tidigare. Lovis och N sprang upp för att leka på övervåningen, och jag hörde hur Lovis berättade vem som bodde i vilket rum. Så frågar N "men, vart sover bäbisen?" (hon sover fortfarande i vår säng, det finns ingen madrass i spjälsängen) Lovis funderade lite, men svarade snart "mmm... hon sover hos mig". Där fick hon leva ut sin önskan litegrann. =)

Jag hoppas verkigen att detta håller i sig! Att mina fina tjejer alltid kommer vara vänner och att de kommer ha mycket gemensamt när de växer upp! Än så länge är de iallafall varandras bästa vänner och största trygghet, och det värmer hjärtat otroligt mycket att se det! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0