julen 2015

Så var den över, julen 2015. Alvars första jul. För åtta år sedan firade vi Lovis första jul, en glad jul efter den sorgliga året innan, som var första julen utan Gustav. För 10 år sedan fick våra familjer Gustav i julklapp. Första barnbarnet på båda sidor. De fick honom som ett rim, inslaget i ett fint paket. Det finaste vi kunde ge. 💙 Och så blev allt så fel, så sorgligt. Hela livet vändes upp och ner och jag trodde aldrig att jag skulle känna mig hel igen. Så kom Lovis och hjärtat började pusslas ihop igen, bit för bit. Freja kom och fyllde på, den kärlek de sprider har gjort att livet har gått vidare. Känts värt, och fantastiskt. Och nu kom Alvar och denhär julen har hjärtat nästan känts helt. Inte så att han ersätter Gustav, Gustav har en plats i hjärtat och i familjen som alltid kommer att vara tom. Men Alvar har gjort tomrummet lite mindre. Jag är så hel jag någonsin kan bli, tror jag.

Julfint hos en saknad liten pojk.

Familjen samlad, på det sätt som går

Julen har varit fin på så många sätt! En perfekt blandning av mys med storfamiljen och hemmamys bara vi, och tjejerna har varit så underbart nöjda! Varenda julklapp Freja öppmat har följts av ett "åh, precis vad jag önskade!" eller "åh! Jag ville ha en sån!". Lovis fick recis de två lego friends-satserna hon ville ha plus den monster high-dockak hon önskat. De har lekt tillsammans med sina nya saker och det är få saker jag finner så rogivande som att gå här hemma och pyssla med deras lekande röster i bakgrunden.

Även Alvar hade hunnit hamna på snälla listan och fick en hel massa fina saker! Tomten kom på besök på julafton och jag tror att båda tjejerna fortfarande har tron kvar på.att han finns på riktogt. Lovis kanske mest för att hpn så himla gärna vill tro. Freja sa på julaftons kväll att "han var lite lik Uffe, i ansiktet..." men sen har hon inte sagt mer om det och när jag frågat är de båda helt överens om att det var den riktige tomten som kom.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0