Lovis leker

Lovis är inne i en så otroligt rolig period! (Tycker jag iofs hela tiden, men ändå...;) ) Hon har en sån fantasi, den ungen!
Sedan några månader tillbaka leker hon att hon är en "vän till familjen". Det börjar med att hon kommer fram till någon av oss andra i familjen och säger "Hej. Jag är eran vän" och sen är leken igång. Hon har utvecklat leken senaste månaden och heter numer Petronella eller Nora när hon leker. Det brukar låta såhär:

Lovis: Hej. Jag heter Petronella, jag är eran vän. Jag ska vara hos er idag. Är Lovis hemma?
Jag: Nej, det är hon inte.
Lovis: Är hon i Linköping?
Jag: Ja, hon åkte dit imorse.
Lovis: Ok. Har ni någon toalett som jag får låna?
Jag: Ja, absolut!
Lovis: Ok, var ligger den?
Jag: Ute i hallen.
Lovis (går fram till tvättstugan): Är det här?
Jag: Nej, dörren där, mitt emot trappan.
Lovis: Jaha, menar du här?

Hahaha, leken tar aldrig slut! Hon kan vara Petronella en hel dag och då lånar hon alla Lovis kläder och saker, men allt som ska göras tar väldigt lång tid eftersom "Petronella" inte hittar här hemma hos oss.

Petronella har just varit ute och sprungit, och jag är mormor som har passat hennes bäbis, Lisa. Lisa Eva Madelaine Lindelöw. "Petronella" visade mig hur jag ska göra om Lisa börjar skrika och sen sprang hon iväg. Hon sprang runt runt bordet i vardagsrummet säkert i 5 minuter, sen lade hon sig på mattan och gjorde några situps.;)

En annan rolig lek just nu är att leka "solstrålarna", ni vet det där programmet där barnen sjunger sånger. Då står hon framför tv:n och säger "Hej, jag heter Petronella och jag ska sjunga bä bä vita lamm" (eller annan sång) Sen sjunger hon och när sången är slut ler hon, vinkar in i spegeln och säger "heeejdååå" med precis samma betoning som de har på tv.

I övrigt leker hon just nu mycket tåg, affär och frisör. Och mitt i allt är hon hela tiden en mamma, till Lisa. En fantastisk liten mamma som tröstar Lisa, kramar henne och tar hand om henne på ett så fint sätt! Och oftast heter hon Petronella. Och sedan några veckor tillbaka har hon lagt till en stockholmsdialekt, och jag är så otroligt glad att jag har möjlighet att ha henne hemma så mycket och få ta del av hennes underbara fantasier! Att jag får leka med henne och höra hennes tankar! ♥ Jag blir alldeles lycklig i hela kroppen när jag tittar på henne och tänker att hon är min. Min och M's alldeles fantastiska dotter! ♥

Kommentarer
Postat av: Annika (dagisfröken)

Så underbart vilken fantasi!!Inte ofta som jag skrattar högt när jag läser men nu skrattade jag hela tiden som jag läste din blogg!! så rolig hon är din lilla unge!! Maria Lundqvist skådespelerskan du vet (Sally) berättade i en intervjuv att hon gick in i "roller" redan som liten!! hon sprang runt huset, ringde på o presenterade sej som familjens nya hembiträde!!Så vem vet vad de blir av detta lilla barn!!!

2011-05-17 @ 19:57:14
Postat av: mammaV

Haha, ja en ny Maria Lundqvist vore ju inte fel! =) Hon bjuder iallafall på många skratt varje dag, det är ett som är säkert! <3

2011-05-18 @ 20:15:20
URL: http://hemligarummet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0