Midsommar 2013

Ja, i torsdags gav vi oss iväg för att plocka blommor, tjejerna o jag. Av tidigare års erfarenhet vet jag att det alltid blir lite stressigt på midsommaraftons dag, och tänkte vara lite mer förberedd i år, och ha blommor till kransarna redo! Vi plockade i sådär 30 minuter, sen hittade Lovis två små sniglar som hon tyckte var extra söta och ville behålla som husdjur. Då var det bara att gå hem, och fixa med ett litet bo till Dudde och Murre. (morgonen därpå var sorgen stor när de båda hade smitit... Lovis letade och letade, men ingen av alla sniglar hon hittade, var rätt...)

Midsommar firades med goda vänner, för 6:e året i rad. Traditioner är verkligen min grej, och jag märker på Lovis att hon också gillar det! Efter att vattkoppor så typiskt utbrutit i en familj blev vi 7 vuxna och 6 barn. Kranstillverkning är ett måste, men ett lite onödigt sådant... Tror att Lovis hade sin krans på sig i inte mindre än 15 minuter! (Ja alltså, jag klandrar henne inte, det är ju ganska otympligt och kliigt och jobbigt... men ändå, det hör till!)
Vi hade tur (??) med vädret och hann faktiskt nästan äta upp vår lunch innan regnet kom, och bord, stolar och vimplar fick flyttas in under taket. Sen hann vi nästan åka iväg på firandet innan himmelen öppnade sig, och mamma Jossan "fick ett sms" om att det var inställt på grund av regn. (Ja, jag säger som J, ibland är en vit lögn helt ok!) Sen hann också få lite dåligt samvete när det sprack upp igen, lagom tills dansen faktiskt drog igång och vi inte var med... Men barnen lekte så utomordentligt bra hela dagen, och var nog precis lika nöjda med att stanna hemma. Ska bli spännande o så om Lovis liksom kommer på vad det var vi missade, hon har tjatat om firandet sedan i september ungefär...
Sen hann vi med en femkamp innan nästa skur kom, och parasollet fick agera paraply. Tjejerna gav allt i säckhoppning, sen vart det lite sisådär när det gällde potatis på sked.. Dethär med att förlora alltså, inte kul... ;-) Frampå kvällningen drog vi fram grillen och stod under parasoll-paraplyt och tillagade kvällens måltid.

Vi konstaterade att vi nog kommer minnas denna midsommar som ganska bra, vädermässigt. Barnen badade under dagen, jag tog på mig koftan först när vi skulle gå hem. Vi åt ute, femkampade, och barnen lekte i över 10 timmar, mestadels ute! Man minns ju ofta ganska selektivt, ellerhur!?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0