lek med stort lillhjärta!

När jag leker med Lovis märjker jag hur stor hon faktiskt har blivit. Hon leker riktiga lekar, tar efter det hon ser och hör om dagarna. Just nu leker vi mycket frisör, med handduk kring halsen och låtsas-sax. Under sommaren, när hon inte var på förskolan, lekte hon sångsamling på precis samma sätt som det går till på förskolan. Hon härmar mycket av det hon ser på film, och favoriten just nu är "Nicke och Nilla" (till mammas stora förtret...) så hon leker mycket taget ur deras scener. Hon har ett sådant minne för orden de använder, hon härmar dem precis, och med exakt rätt betoning. Det är så himla roligt att lyssna på henne när hon leker. Jag blir så varm i hjärtat av stolthet över allt hon kan, och förundrad över hur snabbt hon växte upp och blev ett stort, lekande barn. Alldeles nyss var ju höjdpunkten att sitta i mitt knä och titta i bilderböcker eller lyssna på när jag sjöng...

Hon leker mycket i dockskåpet just nu, och med duplo-gubbarna. Hon är flera olika gubbar som pratar med varandra hela tiden., De gör vardagliga saker som äter, sover, går till jobbet och på toaletten. Väldigt ofta går de till doktorn också, och ska få medicin.
Lovis har alltid använt sig mycket av egen lekterapi, så just nu går alla dockorna på toaletten och gör nummer 2, vilket hon själv tycker är jätteobehagligt. Hon är helt torr i övrigt, dag som natt, men just den där lilla detaljen vill inte släppa... Men dockorna, de går minsann på toaletten. Hon berömmer dem och säger att de var väldigt duktiga. =)
När hon ska sova ligger dockorna brevid, och vill faktiskt inte sova. "vill du inte sova? varför då? jaha, är det svårt att sova utan nappen??" kan det låta ibland. Lilla bästis, då får mamma lite dåligt samvete - antagligen tycker hon ju själv att det varit lite svårt att somna utan nappen.

Hon har sådan fantasi också! Hon pratar väldigt mycket om sin skola, och sin dans som hon går på. Vilket hon alltså inte gör. Men i hennes fantasi går hon på dans, och där har hon lärt sig balett. Hon visar här hemma hur de har gjort, och ibland kommer det små anekdoter om hur hon gjorde fel och så fick hon göra en gång till, där på dansen. Häromdagen berättade hon om sin skola, i ett annat Habo, som hon gick i när hon var stor. (vissa saker har hänt när hon var liten, andra när hon var stor...) "Då kom pappa och du och ringde på dörrknappen. Men när jag skulle öppna var det så trögt så trögt, så jag fick hämta farfar. Han var så stark så stark, så han kunde öppna åt er. Så kom ni in och åt mat som jag hade lagat"

Hennes fantasier tar liksom aldrig slut, om jag frågar vidare så har hon svar på allt. =) Det är underbart! Hennes gudmor sa igår att fantasi tyder på intelligens, så det känns ju lovande! =)

Kommentarer
Postat av: Gudmodern

Haha, googlade lite på nätet om fantasi och hittade detta det första jag kom in på: Hennes intensiva fantasilekar talar också om att hon är mycket observant och tar in sådant hon ser och hör, och som hon sedan kan omsätta i sin lek. En sorts intelligens, i det här avseendet, utöver det vanliga, tänker jag. Och något hon säkert kommer att ha nytta och glädje av resten av livet.



Och nåt sånt var det jag läste i någon föräldratidning oxå! och att hon härmar tv tyder ju på att hon har ordagrant minne, och det kommer man långt med;) smart guddotter jag har:)

2010-10-07 @ 07:24:19
URL: http://josefinkans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0